Lupus in Tabula![]() Lupus in Tabula er et spil designet for 8 til 24 spillere og en moderator. Det er en variant af Werewolves, der er gratis tilgængeligt på nettet i flere udgaver, hvilket også varianter som Mafia er. Lupus in Tabula adskiller sig fra Werewolves ved sine specialkrakterer, der vil blive beskrevet nedenfor. Mål med spillet I spillet konkurrerer to sider om at vinde: henholdsvis varulvene og de øvrige indbyggere i Tabula. Forberedelser Én spiller udvælges til at være moderator. Han hører ikke til nogen side i spillet, hverken indbyggere eller varulve, og har til opgave at varetage at spillet forløber efter hensigten. Er der 8 spillere (udover moderatoren) skal 5 spillere være almindelige indbyggere, 2 være varulve og en enkelt være synsk. Deltager 9 eller flere spillere tilføjes yderligere indbyggere og eller specielle karakterer. Først ved 16 eller flere spillere tilføjes yderligere en varulv. Moderatoren uddeler tilfældigt et rollekort til hver spiller og sørger for at huske hvilke spillere, der er varulve. Alle spillere ser hemmeligt på det tildelte kort. Dette kort skal beholdes med billedsiden nedad til hele spillet er overstået; man må altså heller ikke afsløre sig kort, når man er blevet dræbt af varulvene eller lynchet af indbyggerne. Spillet Hver tur er inddelt i to trin: nat og dag. Om natten dræber varulvene en spiller, i løbet af dagen samles indbyggerne og lyncher en person i håbet om, at det er en af varulvene. Natten Alle spillere lukker deres øjne og banker forsigtigt i bordet for at skjule eventuelle afslørende lyde. Moderatoren beder den synske om at åbne sine øjne og udpege en person. Moderatoren indikerer overfor den synske om det var en varulv eller ej ved enten at vende tommelfingeren opad eller nedad. Herefter beder moderatoren den synske om at lukke øjnene. Selvom den synske i en senere runde måtte være blevet enten lynchet eller dræbt af varulvene gennemløbes denne fase alligevel for at varulvene ikke skal kende til den synskes skæbne. Moderatoren beder nu varulvene om at åbne øjnene og vælge en, der skal dræbes, hvilket de ligeledes gør i stilhed. Herefter beder moderatoren varulvene om at lukke øjnene og natten er nu overstået. ![]() Dagen Moderatoren annoncerer daggryets komme og beder alle om at åbne øjnene. Moderatoren fortæller nu den person, der er blevet udvalgt af varulvene, at han er blevet dræbt. Denne spiller er nu ude af spillet og må hverken sige noget eller afsløre sit kort før spillet er overstået. De overlevende må nu udvælge en person, som de vil lynche. Spillerne kan i denne fase tale frit sammen og der er ingen grænser for, hvad man må sige. Det er således fuldt lige så legalt at forsøge at forvirre de andre og at lyve som det er at fortælle sandheden. Med varulvene i blandt sig er det dog sikkert, at der er nogle blandt indbyggerne, man kan stole mere på end andre! Den synske må også tale sandhed - men med stor risiko for at være varulvenes næste offer, hvis de finder ud af, hvem den synske er... og hvem ved om den, der udgiver sig for at være den synske rent faktisk er en af varulvene?! ![]() Efter 3 minutters diskussion spørger moderatoren hver spiller på skift, startende med spilleren umiddelbart til højre for den person, der lige er blevet dræbt af varulvenen, hvem han ønsker at lynche. Hver gang en indbygger modtager får en stemme fra en af de andre indbyggere modtager han et 'Angry Mob'-kort. De to spillere der, når runden er overstået, har modtaget flest 'Angry-Mob'-kort (og i tilfælde af stemmelighed deltager alle dem med flest stemmer) er nu nomineret til at blive lynchet og får en mulighed for at holde en forsvarstale for dem selv. Herefter samler moderatoren 'Angry Mob"-kortene sammen og de indbyggere, der ikke blev nomineret, kan nu stemme på, hvem af de nominerede, de mener, der skal lynches. Den, der har modtaget flest stemmer, bliver lynchet. Er der stemmelighed får de nominerede lov til endnu en gang at holde en forsvarstale, hvorefter der stemme på ny. Findes der ingen afgørelse her, afgør moderatoren udfaldet på tilfældig vis. Den person, der er blevet lynchet, må ikke kommentere beslutningen og må i det hele taget hverken tale eller vise sit kort før spillet er overstået. Spillet fortsætter nu med en ny nat indtil vinderkriterne er opnået. Vinderkriterier Moderatoren afslutter spillet og udråber en sejr til indbyggerne, hvis de har fået lynchet alle de spillere, der var varulve. Varulvene vinder, hvis de dræber så mange indbyggere, at der ikke er flere indbyggere tilbage, end der er varulve i live. De to sider (det vil sige henholdsvis varulve og indbyggerne) vinder samlet, det vil sige at eliminerede spillere, der er på den vindende side er delagtige i sejren. Specialkarakterer Når man spiller 9 eller flere spillere kan man tilføje en eller flere af de følgende karakterer til spillet. Medium Mediet er en person, der kan tale med de døde. I begyndelsen af natten (fra den anden runde og fremefter) introducerer moderatoren en speciel fase for mediet, hvor moderatoren indikerer overfor mediet ved at vende en tommelfinger opad eller nedad om den sidste indbygger, der blev lynchet, var en varulv eller ej. Besat (Possessed) Den besatte er menneskelig, men han er på varulvenes side. Han ved altså ikke hvem varulvene er, men vinder sammen med varulvene, hvis de vinder. Bodyguard Denne spiller beskytter hver aften en anden indbygger efter eget valg. I begyndelsen af natten, før varulvenes fase, indføres en speciel fase for den spiller, der er bodyguard. Moderatoren beder ham udpege en anden spiller, der står under hans beskyttelse denne nat. Vælger varulvene spilleren der er under bodyguardens beskyttelse som deres offer, dør han ikke og ingen bliver dræbt i denne runde. Ugle (Owl) Uglen er en indbygger med den specielle egenskab, at han kan kaste ulykke over en anden spiller efter eget valg. Uglen får sin egen fase i løbet af natten, hvor den udpeger en person. Når man i løbet af dagen er nået til det punkt, hvor indbyggerne har stemt sig frem til hvem der skal nomineres til at blive lynchet er det kun den med mest stemmer, der bliver nomineret og det bliver han sammen med den person som uglen har udpeget den forløbne nat. Frimurere (Freemasons) Frimurerne er to indbyggere, der indbyrdes kender hinandens rolle. I løbet af den første nat kalder moderatoren deres fase, hvor de ser hvem den anden frimurer er. Frimurerne skal altid tilføjes spillet i par. VarHamster (Werehamster) VarHamsteren spiller for sig selv og kan ikke blive dræbt af varulvene. Udvælger varulvene ham, er der ingen der bliver dræbt den nat. I forhold til kriterierne for spilafslutning betragtes VarHamsteren som en indbygger og det samme gør sig gældende i forhold til mediets forespørgsel. Udpeges VarHamsteren af den synske person i løbet af natten, bliver VarHamsteren dræbt samtidig med den spiller som Varulvene har udpeget. VarHamsteren er den eneste vinder, hvis han stadig er i live ved spillets afslutning. Mythoman (Mythomaniac) Ved afslutningen af den anden nat har Mythomanen sin egen fase. Mythomanen udpeger en spiller og er den spiller ikke hverken varulv eller den synske spiller forbliver mythomanen menneskelig til spillets afslutning. Peger mythomanen på en varulv eller den synske spiller indtager han den samme rolle som den, han pegede på og er nu aktiv i de samme faser som den nye rolle foreskriver. Spøgelsesvariant I denne variant bliver en spiller, der enten er blevet dræbt af varulvene eller lynchet lov til at stemme på én person, han mener der skal nomineres til at blive lynchet. Dette kan han gøre de kommende dage i resten af spillet og skal derfor have lukkede øjne i løbet af natten, som alle de øvrige indbyggere. Bemærk at han ikke deltager i selve afstemningen om hvem der skal lynches blandt de nominerede og at de ikke længere har de specielle egenskaber, deres karakter tidligere gav dem. Spøgelserne må endvidere ikke tale i det resterende spil. Beskrivelsen er udfærdiget den 2. august 2005 Copyright 2005 GermanGames. |